Působení předmětů na člověka. Magie nebo skutečnost?

Co je člověk člověkem, objevují se v celé historii předměty výjimečné povahy. Jsou to předměty rituální, kultovní, magické…

Předávaly se vždy z generace na generaci, stovky i tisíce let. Mnoho z nich zmizelo v propasti času, však poměrně velké množství přežilo do dnešních dnů. Některé se používají dodnes.

Moderní doba, ve které žijeme, je z celé historie lidstva nejvýraznější svým skepticismem vůči všemu duchovnímu a magickému. Když se takto označí kultovní nebo rituální předměty, jsou okamžitě zařazeny do škatulky mýtů, pověr a primitivismu. A není se čemu divit. 

Hmotný svět jsme označili za jediný existující i navzdory vědeckým faktům, že člověk vnímá a zkoumá pouhá čtyři procenta skutečnosti.

"Zbytek" je mu skrytý a neznámý. Ke zkoumání všeho používá věda jen omezené nástroje, vycházející z hmotného světa s minimálním přesahem z materiální struktury do vibračního základu hmotné existence. Tyto, ve své podstatě primitivní nástroje moderních technologií, nejsou schopny popsat jevy existující mimo jejich dosah.

A tak jsme rozpitvali a zrentgenovali kde jaký magický předmět a dospěli jsme k jednoznačnému závěru – "vše jsou mýty a pověry". Cena těchto předmětů je historická, poukazující na život a zvyky určitých skupin lidí nebo národů. Nic víc.

Tyto předměty vystavujeme v muzeích, na putovních výstavách, nebo jsou uzamčeny v soukromých sbírkách po celém světě. Zdálo by se, že jsme se vymanili z mýtů a pověr. Osvobodili jsme se od mlhavého dávnověku a žijeme v rámci civilizace jako první lidé osvíceni rozumem, který má o životě konečně jasno.

Nebo ne?

Jakmile se začneme rozhlížet kolem sebe, narážíme na velké množství moderních rituálních a kultovních předmětů. Narážíme na tak obrovské množství rituálních a kultovních předmětu, jako nikdy v celé historii lidstva. Ale to snad není ani možné, říká si člověk. V době rozumem osvícené?

Pojďme se rozhlédnout kolem sebe společně.

K plnému pochopení stačí, když si uvědomíte, co udělaly firmy prodávající výrobky pod svou značkou. Slova rituální a kultovní nahradili jedním novým slovem reklamní. Slovo je jiné, moderní, ale význam zůstal stejný.

Opakovaně, rituálně dáváme na oslavách bílé ubrusy na stoly. Součástí menu jsou dorty. Obdarováváme se dárky, přejeme si vše nejlepší… Stejný rituál pro všechny.

Existují kultovní značky aut pro úzkou skupinu lidí. Existují kultovní značky pracích prostředků, ekologických přípravků, kultovní bio značky potravin. Dresy sportovních týmů jsou natolik kultovní a rituální, že se do nich oblékají nejen sportovci, ale i fanoušci.

Národy vyznávají kult vlajky, která se objevuje na praporech, čepicích, tričkách v národních dnech oslav, i při sportovních mezinárodních utkáních. Téměř každá univerzita na světě má svá loga na oblečení. Zaměstnanci firem mají loga vyšitá na košilích a bundách. Preferujete nějakou značku oblečení, telefonu, hodinek, televize, obchodu, do kterého chodíte nakupovat?

To vše je vlastně kultovní, a opakovaným používáním, a výběrem, kam chodíme nakupovat, se všichni zapojujeme rituálně.

A to jsme se teprve začali rozhlížet kolem sebe…

Chcete vědět víc?